Był posłem na Sejm Ustawodawczy, pochodził z Drugni, uczył w Strojnowie.


Rękas Jan



Drugnia, 5 października 1936 r. (z własnoręcznie pisanego życiorysu): „Urodziłem się 1 stycznia 1913 roku w Drugni, powiat stopnicki, województwo kieleckie, w rodzinie Andrzeja i Antoniny z Czarneckich. Pięć lat szkoły powszechnej ukończyłem w miejscowości rodzinnej. Szóstą i siódmą klasę, po roku przerwy, w Chmielniku. Po ukończeniu szkoły powszechnej w roku szkolnym 1927/28 uczęszczałem do klasy czwartej Gimnazjum Koedukacyjnego w Stopnicy, którą ukończyłem i zostałem promowany do klasy piątej. Pomimo to dalszą naukę w tym zakładzie przerwałem, ponieważ chciałem się kształcić w zawodzie nauczycielskim, do którego miałem zamiłowanie od najmłodszych lat. Usiłowania moje ziściły się. W roku szkolnym 1929/30 na podstawie wstępnego egzaminu szkolnego zostałem przyjęty na pierwszy kurs Państwowego Seminarium Nauczycielskiego im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, które ukończyłem po pięciu latach, to jest w roku szkolnym 1934/35. W tym też roku zostałem powołany do czynnej służby wojskowej, na Kurs Podchorążych Rezerwy Piechoty przy 2 Dywizji Piechoty Legionów, który ukończyłem 7 czerwca 1936 r. Od 7 czerwca do 19 września 1936 roku byłem na praktyce w 4 p. p. Legionów w Kielcach. Dnia 19 września tegoż roku zostałem przeniesiony do rezerwy. Obecnie za zezwoleniem Pana Inspektora Szkolnego w Busku nauczam religii rzymsko-katolickiej w Publicznej Szkole Powszechnej w Strojnowie”. Z pisma Władzy Diecezjalnej w Kielcach: „Władza Diecezjalna niniejszym udziela panu Stefanowi Rękasowi, nauczycielowi zamieszkałemu w Drugni, Misji Koniecznej do nauczania religii rzymsko-katolickiej w Szkole Powszechnej w Strojnowie, parafia Pierzchnica, powiatu stopnickiego. Misja ważna w roku szkolnym 1936/37". 


2 marca 1940 r. Listopad 1976 r. (czasopismo „Zielony Sztandar”): „2 listopada zmarł działacz ruchu ludowego - Stefan Rękas. Urodził się 1 stycznia 1913 r. we wsi Drugnia (b. powiat Busko-Zdrój) w rodzinie chłopskiej. Już od najmłodszych lat zetknął się z najważniejszymi problemami swojego środowiska. W 1933 r. wstąpił do Stronnictwa Ludowego. Od tamtego czasu Jego życie sprzęgło się nierozerwalnie z radykalnym ruchem ludowym. W 1937 r. rozpoczął pracę zawodową - początkowo jako nauczyciel, a potem kierownik szkoły podstawowej w Romaszkowie. W latach hitlerowskiej okupacji zetknął się z działaczami ruchu komunistycznego na terenie Częstochowy. W 1944 r. był uczestnikiem historycznego zjazdu i współorganizatorem Stronnictwa Ludowego „Wola Ludu”. Jako gorący rzecznik współdziałania ruchu ludowego z robotniczym, występował przeciwko podporządkowaniu Batalionów Chłopskich Armii Krajowej. Po wyzwoleniu, w 1945 r., organizował władzę ludową w Częstochowie. Został sekretarzem Miejskiej Rady Narodowej, a potem przewodniczącym Powiatowej Rady Narodowej. Był posłem do KRN i Sejmu Ustawodawczego. Od pierwszych dni po wyzwoleniu, do 1947 r., pełnił też funkcję prezesa Zarządu Powiatowego SL. W tym roku przeszedł do pracy w Stronnictwie. Był prezesem Zarządu Wojewódzkiego SL, a po zjednoczeniu ruchu ludowego - prezesem WKW ZSL w Kielcach. W latach 1950-1952 pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego „Zielonego Sztandaru”. Wiele pracy poświęcił organizacji szkolnictwa zawodowego, jako naczelnik wydziału w Ministerstwie Łączności, a od 1957 r. - w Ministerstwie Oświaty. Przez cały okres swojej pracy zawodowej był aktywnym działaczem ZSL. Szczególnie głęboko na sercu leżały mu problemy związane z kształceniem młodzieży chłopskiej. Jako chłopski syn, z wielkim trudem zdobywający średnie i wyższe wykształcenie, torował drogę młodszemu pokoleniu wsi do zdobycia kwalifikacji zawodowych."[1]


[1] Zaczerpnięte ze Słownika biograficznego Pierzchnicy i okolic - planowane wydanie II półrocze 2018 r. - na podstawie: Kurier Chmielnicki, marzec-kwiecień 2016 Nr 3-4/2016 (13-14 ROK XVIII) - Jan Rękas - str.18

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Urywki z historii szkoły w Szczecnie

Czarna - wieś z dwóch parafii... Drugni i Pierzchnicy

Zapomniana bitwa pod Włoszczowicami - 21.01.1864 r.